De ijzeren regels – overzicht van de 10 regels

Als deelnemer aan het programma van ‘The Knighthood of Purity’  begin je met de ijzeren regels. Je begint bij regel 1. Die regel reciteer je 40 dagen lang, 1x per dag. (Of meer als je dat prettig vindt; ik herhaal ‘m zelf meestal een keer of vijf hardop en dan nog een paar keer zachtjes voor mezelf, totdat ik het gevoel heb dat de tekst echt in m’n systeem is ‘geland’.) Daarna zoek je het zelf maar uit, ik bedoel: daarna probeer je op je eigen manier gedurende dag die regel vorm te geven en naar die regel te leven.

Als je je officieel registreert voor deelname aan het programma word je benoemd tot ‘ijzeren heraut’. Dat blijf je tot je klaar bent met deze tien regels, dus 400 dagen lang, of langer als je af en toe een dagje overslaat of vakantie neemt van het programma.

Na de ijzeren regels volgen koperen, zilveren en gouden regels. Alles volgens deze zelfde opzet.

Meer info over het programma: http://www.sufiorder.org/knights_of_purity/

Dit zijn de regels:

Mijn nauwgezet zelf:
(1) Doe je niet anders voor, dan je bent.
(2) Spreek niet ten nadeel van anderen in hun afwezigheid.
(3) Trek geen voordeel uit iemands onwetendheid.
(4) Ga niet prat op je goede daden.
(5) Maak geen aanspraak op wat een ander toebehoort.
(6) Doe anderen geen verwijten, opdat je hen niet in hun fouten versterkt.
(7) Spaar jezelf niet in het werk dat je tot stand moet brengen.
(8) Verleen je diensten getrouwelijk aan allen, die ze nodig hebben.
(9) Zoek jezelf niet te bevoordelen, door een ander in verlegenheid te brengen.
(10) Benadeel niemand ter wille van je eigen voordeel.

Nou, daar kan niemand wat op tegen hebben toch?
Hoewel… die regel 7…? Ik houd toch wel van een beetje relaxen!
Nu ja, dat zie ik wel als ik aan die regel toe ben.
Eerst maar eens aan de gang met regel 1!

Over Alexandra de Groot

Wie ben ik? Alexandra de Groot. Wat doe ik en heb ik gedaan? Mijn opleiding is a&o psycholoog. Ik werk parttime als redacteur. Daarnaast ben ik actief in wisselende kunstzinnige, creatieve en spirituele projecten. Een deel daarvan speelt zich online af.
Dit bericht werd geplaatst in ijzeren regels, overzicht en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.